Skip to content
Menu
Často ich jeme nalačno. Nevieme, že môžu spôsobiť bolesť a pálenie záhy
publikované: 11 júla, 2024
Menej ako minútu min.
Často ich jeme nalačno. Nevieme, že môžu spôsobiť bolesť a pálenie záhy

11.7.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/sweet marshmallow).

Prečo zaradiť paradajky do svojho jedálnička? Sú ľahko dostupné, dajú sa konzumovať v rôznych formách a sú pokladom živín, ktoré majú pozitívny vplyv na zdravie a krásu. Aby ste si však mohli naplno vychutnať ich potenciál, je dôležité zohľadniť dennú dobu. Je vhodné jesť paradajky na raňajky? Ráno by sa im mala vyhýbať najmä jedna skupina ľudí.

Je vhodné jesť paradajky na raňajky?
Foto: shutterstock/sweet marshmallow

Čo obsahuje paradajka? Zdravotné vlastnosti

Hoci botanicky ide o ovocie, vďaka kulinárskemu využitiu a širokým možnostiam použitia v slaných jedlách sa považujú skôr za zeleninu. Bez ohľadu na ich pomenovanie sú paradajky stále cenným doplnkom stravy. Aké vlastnosti majú?

Paradajky sú bohaté na vitamíny C a K, draslík a kyselinu listovú, ktoré podporujú správne fungovanie imunitného a kardiovaskulárneho systému. Prispievajú k zdraviu kostí a dobrému stavu pokožky.

Medzi prospešnými látkami vyniká lykopén, silný antioxidant, ktorý môže znížiť riziko niektorých druhov rakoviny a srdcových ochorení.

Kyselina listová a vitamín C v paradajkách vykazujú protizápalové vlastnosti.

Konzumácia zeleniny podporuje trávenie a zdravie čriev vďaka prítomnosti vlákniny v jej zložení. Paradajky majú nízky obsah kalórií, preto často končia na tanieroch ľudí, ktorí sa snažia schudnúť.

Dajú sa paradajky jesť nalačno? Ukazuje sa, že by nemali byť na jedálnom lístku pri prvom dennom jedle.
Foto: Pixabay/Peggychoucair

Paradajky sú zdravé, ale nie vždy

Chutné a výživné. Čo viac si môžete priať? Niet divu, že keď sa snažíme do svojho jedálnička zaradiť porcie zeleniny, často sa spoliehame na paradajky – aj v čase raňajok. Dajú sa však paradajky jesť nalačno? Ukazuje sa, že by nemali byť na jedálnom lístku pri prvom dennom jedle.

Konzumácia paradajok na raňajky nie je prospešná pre váš organizmus, pretože tanín obsiahnutý v zelenine, látka, ktorá zvyšuje hladinu kyslosti v žalúdku. To môže viesť k podráždeniu stien tohto orgánu. To sa môže prejaviť bolesťou brucha, pocitom pálenia alebo nevoľnosťou. Opatrní by mali byť najmä tí, ktorí trpia tráviacimi problémami, ako sú vredy, žalúdočné ťažkosti alebo nevoľnosť:

vredy,

tráviace ťažkosti,

pálenie záhy,

reflux.

Paradajky majú na organizmus priaznivý účinok, ale len vtedy, ak sa pridávajú na tanier pri ďalších jedlách počas dňa.

Kto by mal obmedziť paradajky v strave?
Foto: pexels/Lucie Liz

Kto by mal obmedziť paradajky v strave?

Ďalšou nevýhodou konzumácie paradajok nalačno je, že triesloviny reagujú so železom a bránia jeho vstrebávaniu. To je dôležité mať na pamäti pre anemikov, ktorí by mali červenú zeleninu zaradiť na tanier pri ďalších jedlách – nikdy nie ráno. Pacienti s reumatoidnou artritídou by mali konzumáciu paradajok trvalo obmedziť. To zase súvisí s vysokým obsahom histamínu, ktorý v nadbytku môže zhoršiť obťažujúce príznaky.

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Čo nepiť pred spaním? Tieto nápoje najviac sťažujú zaspávanie

Brilantné ovocie pre ženy po päťdesiatke pomáha pri únavných problémoch

The post Často ich jeme nalačno. Nevieme, že môžu spôsobiť bolesť a pálenie záhy appeared first on Vášeň v tebe.